Friday, November 26, 2010

Makan2 @ Langkawi

Dalam entri ini aku akan nyatakan tempat-tempat makan yg bestdi sekitar Langkawi dan memenuhi piawaian anak tekak aku & family...malangnyer ader jugak gambar2 yg x dpt aku nk snap atas sbb2 tertentu; hari ujan, kami sumer dh lapor sgt, kamera tetinggal, bateri kamera kong dsb...hehhehe

Hari pertama kami sampai diLangkawi lebih kurang pukul 1pm...dh mmg lunch time...disebabkanlokasi yg dkt dgn airport maka kami terus shj ke Restoran Jom Ikan Bakar, Pdg Mat Sirat..

Restoran Jom Ikan Bakar
Untuk kami pertama di Langkawi...kami makan 6 dewasa + air = RM42.00
*Highly recommanded
- Terdpt pelbagai jenis lauk-pauk, ikan bakar yg baru dibakar (depend on request), kuah ikan bakar yg mmg mnyentap sedapnyer..

Ee Burger Trimula Cafe
Mlm tuh kami decide utk mkn western shj...maka dari Pantai Cenang kami ke Pekan Kuah. Ee Burger ini terletak di depan Bella Vista. Untuk 6 dewasa + air = RM46.00
*Highly recommanded
-Western food yg dtg dlm big portion...mmg kenyang...mmg sedap & presentation yg mantop...disamping tu ader jugak mknan goreng2, nasi lemak...x rugi klu cuba mkn kt sini...

Gerai Medan Selera Lama, Pdg Mat Sirat
Makanan nyer x berapa menarik perhatian dan rasa...x sbbkan kami nk cpt dan malas nk ke tempat lain...maka redah je laaa....Sarapan yg kureng utk 6 dewasa + air = RM21.20
*Takyah laa nk mkn kt sini....

Kantin Felcra, Teluk Yu
Lokasi di jln utama persisiran pantai Teluk Yu sblm sampai ke Taman Awam Teluk Yu...secara x sengaja kami singgah di sini kerana dh lapar sgt...Alhamdulillah walaupun nasi campur dh habis krn kami smpi situ dh dkt pukul 3pm so kami order mknan goreng2..nasi goreng USA, nasi goreng kerabu, nasi goreng daging merah, nasi goreng kg, nasi putih + ayam halia, nasi goreng cendawan, tomyam campur...mmg sedap dan puas hati....tambah plak carrot jus dia sedap....sampai kena tambah lg 1 gelas....hehhehe...Jumlah semua utk 6 dewasa makan + minum = RM41.00
*Boleh cuba....

Cendol & Laksa Power
Rata-rata sesiapa yg pernah bkinjung ke Langkawi tahu akan port mkn2 nih....gerai van bergerak yg ader disediakan meja2 mengadap laut....lokasi x jauh dari airport....kita boleh nmpk runWay...
Macam2 kami mkn disini, cendol, laksa, rojak buah, pasembor...tp mmg rezeki kami krn kami sekeluarga dibelanja oleh kwn lama Abah sesama bekerja dulu..bleh plak terjumpa kt Langkawi yerkk..Terima kasih pakcik....hehehe
*Tempat wajib klu dtg Langkawi

Restoran Wan Thai
Lokasi di deretan rumah kedai baru sebelum tiba di pekan kuah. Korang akan nmpk ader KWSP, Tabung Haji di belah dpn kawasan kedai ini....nnt sblm Balai Bomba, ader traffic light, masuk simpang kiri...nnt klu nmpk kedai bumbung ala minang kabau warna kuning..itu laa dia...
Restoran ini merupakan port wajib aku ngan hubby klu dtg Langkawi....yg paling dirindui adalah kerabu mangganya..walaupon restoran ini nmpk eksklusif tapi harga dia mmg berpatutan..Kami mkn tghari utk 6 dewasa (air x order, juz minum air putih wangi daun pandan dia tuh) = RM80.00

Restoran Nelayan, Bkt Malut
Pada hari ke-3 selepas kami selesai island hopping, sampai kt Cenang lebih kurang pukul 6 lebih so kami trus plan dinner awal. Dari Pantai Cenang kami menuju Jln Bkt Malut...lokasi restoran ini agak ke dalam sedikit...klu anda perasan melalui Jln Bkt Malut sblm sampai simpang kt Hospital BEsar Langkawi, ada 1 simpang kecik kiri kanan pokok bakau...kt sini ikan2 sumer mmg fresh2 sbb baru naik..dinner yg mmg puashati dgn harga yg amat berbaloi...Makan malam 6 dewasa + air = RM137.00